13 jún 16

Június 16: Egy beszéd és utóélete

24 éve temettük újra Magyarország kommunista miniszterelnökét, akit kommunista-szocialista társai gyilkoltak meg azért, mert nem volt hajlandó feladni az ország függetlenségét és jogát az önrendelkezéshez. Mártírhalála számomra azt jelképezi, hogy a politikai becsület nem jobb vagy baloldaliság kérdése.

A radikális jobboldali Bajcsy-Zsilinszky Endrét saját egykori eszmetársai ölték meg 1944-ben, mert szembefordult a német hegemóniával, a nácikkal és az őket kiszolgáló magyar nyilasokkal. Nagy Imrére pedig egykori elvtársa, a szovjeteket kiszolgáló Kádár János kért halált. A temetésén a kommunisták által bebörtönzött vagy üldözött egykori ellenzékiek, köztük magukat baloldalinak, nemzeti konzervatívnak és liberálisnak tartók álltak sorfalat. A magyar történelem egyik legszebb pillanata volt, nem véletlen hát, hogy alig beszélünk róla. A fiatal, liberális ellenzékieket képviselő Fidesz nevében Orbán Viktor tartott beszédet. A Kádár-rendszer halotti beszédét mondta el pártalan erővel. Az esemény ma már a hivatalos kormány-propaganda része, bár az Orbán mellett állók közül Mécs Imrét, a néhány éve elhunyt Vásárhelyi Miklóst és a pár hete eltávozott Rácz Sándort is gyakorta lesatírozzák a képekről. Közpénzből udvari festmény is készült a beszédet mondó fiatal Orbánról, de aligha olvassa bárki hívei közül akkori sorait.

Arról beszélt ugyanis, hogy a párt feltétlen szolgálata bűn. Hogy az ázsiai zsákutca csődtömegbe visz, és  csak a nyugati fejlődés teremthet gazdasági jólétet. Hogy a pártállam megrendelésére készült, a történelmet meghamisító tankönyveiben nem az igazság olvasható. Hogy mennyire nevetségesek azok az egykori kommunisták (Pozsgay Imrére és társaira célzott), akik most azért tülekednek a koporsók körül, hogy szerencsehozó talizmánként megérinthessék azokat, és reformereknek tűnjenek fel. Hogy minden erővel rá kell szorítanunk az uralkodó pártot, hogy alávesse magát a szabad választásoknak. Hogy a párt napilapja öles betűkkel hazudik. Hogy soha ne higgyünk az állampárt politikusai semmire sem kötelező ígéreteinek.

Én ma is egyetértek vele. Ő ma már nem ért egyet egykori önmagával. Tennünk kell ma is, hogy a mi elkövetkezendő húsz vagy ki tudja hány évünk ne kerüljön be a hatodik koporsóba.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fodorgabor.blog.hu/api/trackback/id/tr275363602

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Június 16: Egy beszéd és utóélete 2013.06.17. 12:26:04

Én ma is egyetértek vele. Ő ma már nem ért egyet egykori önmagával.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rohadjmegorban 2013.06.16. 15:32:43

Bárcsak a mostaninak is már az újratemetését lehetne szervezni!!!

satie · http://321.hu/sas 2013.06.16. 15:52:12

Azért az szerintem már akkor is látható volt, és most is világosan kell. szerintem, látnunk, Gábor, hogy nem volt sohasem olyan, hogy "A fiatal, liberális ellenzékieket képviselő Fidesz". Legalábbis én már akkor is úgy láttam, és szerintem ez az igaz, hogy "voltak olyan fiatal liberálisok, akiket a Fideszben egyesek képviseltek". Akkor is inkább azt gondoltuk, hogy ez kevésbé Viktor, mint inkább például Te vagy Klára.

csavari 2013.06.16. 15:52:56

fodorgabor

Te hülye buzi a padláslesöprő moszkovita söpredéknek csak a köreitekben van becsülete! A tisztességes Magyar emberek utálják veletek egyetemben!

kennyking 2013.06.16. 15:59:19

Nagy Imre egy kommunista hatalmi harc áldozata volt.Nagy Imre vagy Kádár János, egyre megy.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.06.16. 16:24:27

@kennyking:

Nem mindegy ez azért. Akkoriban Nagy pozitív szerepet játszott. Ezen az nem változtat, hogy egyébként nehezen lehetne pozitívnak ítélni teljes életútját.

Santinó 2013.06.16. 16:42:13

Ahogy annak a hazaárulónak sincs becsülete már,úgy az egész libsi csürhének sincs!
Ne aposztrofáljuk már Nagy Imrét!
Csak nézzétek meg a Sztálin halálakor tartott gyászbeszédét,és egyből tudni fogátok,ki is volt az az ember!!!

Ezt az országot,annyian tették már tönkre kommunista-szocialista-liberális ruhában,hogy rá kéne jönni,NINCS már semmihez joga itt a Fodor féléknek.....

csavari 2013.06.16. 16:43:20

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

Nem ártana egy kicsit utána olvasnod az 56-os forradalomnak! Soha nem volt irányítója, vezére az eseményeknek csak kullogott utána! Az elhíresült rádió beszédében is csak a koszos életét akarta menteni mivel ismerte a bolsevik gondolat menetet és abban reménykedett, hogy talán így megúszhatja a kötelet!

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.06.16. 16:51:43

@csavari:

Ennek ellenére élete végén nem így viselkedett,

Santinó 2013.06.16. 17:06:56

És még egy apró szösszenet:

" A Történelmi Igazságtétel Bizottság által, de az egész ellenzék támogatásával rendezett gyászünnepség a Kádár-rendszer – s az egész szovjet tömb – összeomlásának szimbólumává vált.
Az utolsó szovjet katona 1991. június 19-én hagyta el a hazánkat, amellyel közel fél évszázad után helyreállt az ország függetlensége.
A legtöbb korabeli értékelés szerint az újratemetés a magyar kommunista egyeduralom történetének szimbolikus záróaktusa volt. Ez a későbbiekben árnyalódott, hiszen sokan évekkel később sem gondolják azt, hogy Magyarország megszabadult a kommunista örökségtől és az 1956-os forradalom szereplői képének kialakulása sem lezárt folyamat.
Az értékelés már a kezdetekben sem volt egyöntetű, ahogy Pongrátz Gergely egyik nyilatkozata mutatja: „A temetés előtt lejött hozzám Arizonába a New York-i konzul, három napig a vendégem volt, győzködött, hogy jöjjek haza a Nagy Imre temetésre. Azt mondtam: ha minden kivégzettet eltemetnek, akkor jövök, de az öt kommunistát el tudják temetni nélkülem is, ezért nem jövök.”

Rokkantnyugdíjaspornósztár 2013.06.16. 17:13:23

Nekem erről az agyonhypeolt újratemetésről mindig az Állatfarm jut eszembe, amikor disznók kiviszik a kolbászokat a hentestől, hogy újratemessék a mártírjaikat.

kennyking 2013.06.16. 18:07:52

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: ugyan "Ha"-val nem kezdünk mondatot történelmi témában, de "Ha" Nagy Imre került volna ki győztesen ebből a hatalmi harcból, Magyarország nem járt volna be nagyon eltérő utat, mint Kádár uralma alatt.Én nem hiszek abban, hogy Magyarország " nyugatos" lett volna.Sokan viszonyítják az ország helyzetét Ausztriához, de teljesen eltérő volt a helyzetünk, nem mi diktáltunk.Én még abban sem hiszek, hogy ha győz a forradalom, akkor közelebb kerültünk volna gazdaságilag, vagy politikailag a szomszédokhoz.Gondoljunk csak arra, hogy 23 éve megdölt a létező szocialista rendszer, és nemhogy közelítettünk volna Ausztriához, hanem távolodtunk tőle.Mi annak a garanciája, hogy a győztes forradalom után nem az akkori kor Fodor Gáborai kerülnek hatalomba?Semmi.Sőt! Talán Kádárt még meg is szavaztuk volna egy szabad választásokon.Ha már Horn Gyulát, Medgyessyt sikerült később, amikor tényleg szabadon választhattunk.És erre még az sem mentség, hogy olyan volt a politikai felhozatal, amilyen.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.06.16. 18:34:38

@kennyking:

Ha győzött volna a felkelés és Nagy hatalmon maradt volna, két lehetőség lett volna:

1. Nagy csak rövid ideig maradt volna hatalmon, nemzeti kommunizmusa egy kis párttá vált volna, miközben a polgári pártok vették volna át a fő szerepet – nos erről az esetről nincs mit mondani, hiszen ezzel Nagy szerepe jelentéktelenné vált volna.

2. Tartósan Nagy maradt volna a vezető, s nemzeti szovjetellenes kommunizmusa maradt volna a fő politikai erő az országban – meggyőződésem, hogy ez katasztrofális eredményekhez vezetett volna. Miért? Ebben az esetben Nagy lett volna a Pozsgay 1956-os változata.

Santinó 2013.06.16. 18:54:08

@kennyking:
"Mi annak a garanciája, hogy a győztes forradalom után nem az akkori kor Fodor Gáborai kerülnek hatalomba?Semmi.Sőt! Talán Kádárt még meg is szavaztuk volna egy szabad választásokon.Ha már Horn Gyulát, Medgyessyt sikerült később, amikor tényleg szabadon választhattunk.És erre még az sem mentség, hogy olyan volt a politikai felhozatal, amilyen."

Maximális respect ezért a mondatért!
Sok volt akkor is a birka,igaz most már sokkal több van!Az ilyenekből éltek a Horn-Medgyessy-Gyurcsány-Kóka-Fodor-Pető-Kuncze félék....

kennyking 2013.06.16. 18:59:13

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: A kettes pontoddal egyetértek.Meg lehet nézni, mire vitte Csau a nemzeti szovjetellenes kommunizmust.Az első pontoddal nem feltétlen értek egyet.Csak gondolj a posztkommunista időkre és vonj párhuzamot.Horn Gy. megbukott, de négy év múlva szabad választásokon lett miniszterelnök.Horn megbukott, négy év múlva Megyó lett a miniszterelnök.Én nem gondolnám, hogy Nagy jelentéktelenné vált volna.A különbség csak annyi, hogy a forradalom győzelme után egy valódi rendszerváltás lehetősége adott, míg a nyolcvanas években Soros-ösztöndíjjal kitenyésztett rendszerváltók vették át a hatalmat.( Orbán, Fodor,stb.)Magyarán; készültek a rendszerváltásra, készültek a zökkenőmentes átmenetre, míg egy forradalom utáni helyzet váratlan dolgokat tud produkálni.Ettől függetlenül (ismervén a szabad választások utáni heylzetet) úgy gondolom, nem lett volna nagyon más a Nagy által vezetett ország a Kádár által vezetettől.Én még egy Nagy Imrei lájtos diktatúrát is el tudok képzelni, harmadik verzióként.Ugyanis Nagy nem volt a mai értelemben vett demokrata.Ő is egy volt a kommunista potentátok közül, csak ma jó a sajtója.

kennyking 2013.06.16. 19:01:42

@Santinó: Nem vagyok rá büszke, de 90-ben és 94-ben az szdsz-re szavaztam.Én azt gondoltam, hogy liberális vagyok és hogy az szdsz is az.Rájöttem, hogy valamelyikünk nem az.Sőt, talán egyikünk sem, de tény, nem vagyok kompatibilis a magukat Magyarországon liberálisnak nevezőkkel.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.06.16. 19:06:58

@kennyking:

Nagy Imre hű kommunista volt, sosem volt demokrata, azonban szembefordult a szovjet rendszerrel. Kb. mint Tito, persze a körülmények egész mások.

Szovjet háttér nélkül Nagy nemigen tudott volna diktatúrát csinálni, ezt a hátteret meg ő maga szűntette meg. Nemigen volt lehetőség lengyel verzióra.

A rendszerváltozást Moszkvában csinálták teljes egészében, s a magyar vezetők nem voltak ebben tényezők semmilyen formában, ők csak mentek az események után.

S eleve tévedés demokratikus választásokat összehasonlítani más jellegű változásokkal. Orbán 2010-ben UGYANAZÉRT nyert választást, mint Horn 1994-ben, sőt UGYANAZOK szavaztak rá - ez az igazság.

Santinó 2013.06.16. 19:28:52

@kennyking:
Minden ember hibázhat,hiszen ismerjük a felelőtlen politikai ígérgetést,amire sokan felültek.

Én mindig is jobboldali voltam,de mivel elkendőzték a felelősségre vonást(lsd Rózsadombi paktum)úgy gondolom,mindegyik egy rakás fekália!

Ellenben dühít,hogy ilyen Fodor féle,még veszi a bátorságot annak ellenére hogy lerabolta már 2x az országot,arra hogy pártot alapítson,és ömleszti ránk a hülyeségeit!

Persze Csillag Pistiről nem ír,és arról a több 100 millióról sem,ami a minisztersége alatt eltűnt.....

kennyking 2013.06.16. 19:36:12

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:
Ha már Nagyot Titóval vonod párhuzamba, akkor , igen, kb.hasonló kaliber.Egy Titó tipusú szocializmust kinézek Nagyból, bár a körülmények teljesen mások.( Jugoszlávia egy összetákolt birodalom).De mivel Nagy kommunista volt, és kommunistából nem lesz szociáldemokrata alapon, nehezen tudom elképzelni, hogy polgárias irányba változott volna meg a hatalmi rendszer nálunk.Talán tényleg egy titói szocilista út.
A rendszerváltásról nem mi döntöttünk, nem is állítottam ilyet.Én azt mondtam, hogy előre kiválasztották azokat, akik a későbbi "elit"lett, akik később vezették az országot.Én még 87-ben sem gondoltam volna, hogy az életemben megélem, hogy kimennek az oroszok, amíg a kiválasztottak már Oxfordban tanultak és készültek rá, hogy átvegyék a hatalmat.
Valóban a demokratikus választások mások, mint amikor vérrel és tüzzel harcolják ki a változásokat.Nem is állítottam mást én sem.

kennyking 2013.06.16. 19:41:15

@Santinó:
Szerintem már a jobb és baloldaliságot meghaladta az idő és a történelem.Itt a baloldali pártok kökemény jobboldali politikát folytatnak, a jobboldaliak balosok, ami nálunk szélsőjobb az nyugaton szélbal, ami meg nálunk liberális, arra meg már szó sincs.Talán hazaáruló?:)
Engem nem zavar Fodor pártalapítása, mert ez a nézet Magyarországon az elkövetkező évtizedben ( vagy évtizedekben) nem lesz meghatározó.Persze az ideális az lenne, ha Fodor ideológiáját követő párt egy illegális, underground mozgalom lenne.De ha nem az, az se baj.Meglepne, ha elérnék egy szabd választáson az 1 %-ot.

$pi$ 2013.06.16. 19:48:08

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: "Nagy Imre hű kommunista volt, sosem volt demokrata, azonban szembefordult a szovjet rendszerrel."

Dehogy fordult szembe.

Bretschneider detektív 2013.06.16. 20:09:57

Örülök, hogy ismét összegyűltetek, ti ki tudja hány lábúak.
Reflexből kommenteltek, ugyi? Csorog a nyálatok, mint Pavlov vak komondorának, ha megláttok az indexen egy kiemelt blogot.

Egyszer nem láttalak titeket viszont azután, hogy lekerült a "ketrecből" a téma.

Gazdi megsimogatta ma már a buksitokat, vagy várni kell jövő péntekig?

Bretschneider detektív 2013.06.16. 20:15:44

A bejegyzés (bárki is írta, kéretik a személytől elvonatkoztatni) épp arról szól, hogy egy egészen genny életutat egyetlen IGAZ gesztussal nemessé lehet tenni.

Ez az út még előttetek is nyitva áll. Egyelőre a fajvédő Bajcsy és testvére, a padláslesöprő Nagy Imre szellemi rokonai vagytok.

$pi$ 2013.06.16. 20:25:17

@Bretschneider detektív: "egy egészen genny életutat egyetlen IGAZ gesztussal nemessé lehet tenni"

Olyan emberekl szemében, akik nem tanultak történelmet. Akkor, amikor már régen halott vagy.

A tanulság az, hogy az emberek nehezen tanulnak és könnyen felejtenek.

Zb74 2013.06.17. 13:28:42

Azért ennyi idő után valaki megemlíthetné már - Fodor Gábor erre tökéletesen alkalmas lett volna -, hogy Orbán Viktor 1989. június 16-án lényegében a saját március 15-i beszédében megfogalmazott gondolatokat mondta el újra.

Ehun egy rövid részlet az 1989. március 15-i, Kossuth téri beszédből:

videotorium.hu/hu/recordings/details/2130,Orban_Viktor_Kossuth_teren_tartott_marcius_15-i_beszede_reszlet_
vissza az oldal tetejére
süti beállítások módosítása