13 máj 02

Matolcsy új csomagjáról liberális szemmel

Tudom, hogy sokan meg fognak lepődni, de most jót (is) fogok írni Matolcsy Györgyről. Ezért arra kérem azokat, akik szerint a politikai ellenfél csak rosszat léphet, csak támadni érdemes, ne is olvassák tovább ezt a bejegyzést.

A jegybank hiperaktív elnökét nem úgy ismerjük, mint aki az üzemszerű működés és a rutinmegoldások elkötelezett híve. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) élén eltöltött első hónapjában is ezt igazolta; leváltott, kirúgott, átszervezett, beszüntette a rendszeres sajtótájékoztatókat, megregulázta a stábot, listákat készíttetett „barátról” és „ellenségről”. Párthű politikusként ismertük meg, új posztján is párthű politikus maradt, így nem okozott meglepetést – sem híveinek, sem ellenfeleinek. Ezek a lépések nem tesznek jót a jegybanki hitelességnek, és rombolják annak az intézménynek a renoméját, amelyet egészen mostanáig közgazdászkörökben egyöntetűen a legjobb szakmai műhelynek tartottak. Nem csoda, hogy a piac sokáig attól félt,  Matolcsyék, a kormány gazdaságpolitikáját támogatandó, mihelyst átlépik a Szabadság téri palota küszöbét, azonnal megdézsmálják a mintegy 36 milliárd euróra rúgó devizatartalékot, és ezzel megágyaznak a magyar csődkockázat növekedésének és a forintárfolyam zuhanásának. Nem ez történt, s ennek az elmúlt évek gazdasági dúlása után önmagában is örülni kell.

A piac viszonylag jól fogadta a június elsejétől induló hárompillérű hitelélénkítő csomagot, a forintárfolyam az intézkedések hírére nem lengett ki. A csomag első két eleme ingyenpénzt juttat a kereskedelmi bankoknak, kétszer 250 milliárd forint értékben. Ennek egyik részét a kereskedelmi bankok hitelezésre fordíthatják, legfeljebb 2,5 százalékos felárral, a másik kalapból pedig a devizahiteleiket forintosíthatják. Egy projekt keretében legfeljebb 3 milliárd forintot helyezhetnek ki a bankok. Két és fél százalékos kamat a mai Magyarországon rendkívül olcsónak számít, így nehéz elképzelni, hogy ne tolonganának a vállalatok az ilyen hitelekért. Nem a kereslet lesz tehát a gátja a program végrehajtásának, hanem a kínálat. A pénzintézetek számára ez bizony nem bombaüzlet, de, amint hírlik, az új jegybanki vezetés egyesével próbálja meggyőzni a kereskedelmi bankokat, hogy mégiscsak lássanak üzletet a dologban…

A vége feltehetően az lesz, hogy valószínűleg az eddigi céges ügyfelek egy része váltja majd olcsóbbra hiteleit, illetve bekerülhetnek a hitelfelvevői körbe olyan vállalatok is, amelyek rendkívül jó minősítéssel rendelkeznek, és még 2,5 százalékon történő finanszírozásuk is megéri a banknak. Ők azonban nem lesznek sokan. A devizahitelek forintosításának ugyanakkor határt szab a gyenge forintkurzus; vagyis azok a vállalatok, amelyek a forint erősödésében bíznak, bizonyára nem fognak élni ezzel a lehetőséggel. A program harmadik eleme, amelynek keretében a devizatartalékok terhére csökkenne az ország rövidlejáratú külső adóssága, valamelyest javíthatja Magyarország külső és belső egyensúlyi pozícióit.


Három következtetés adódik mindebből.

Egyrészt, a legújabb Matolcsy-programmal nem vált sérülékenyebbé Magyarország, de növekedésösztönző hatásai is rendkívül korlátozottak. Nem oszt, de valószínűleg nem is nagyon szoroz, szokták erre mondani.

Másrészt, aligha lenne szükség ilyen eszközökre, ha a Fidesz-kormány az elmúlt két és fél évben befektetőbarát politikát folytatott volna. A magyarországi beruházási ráta a legalacsonyabb a régióban, ennek feltornászásához a Matolcsy-csomag kevés lesz. Bizalomépítésre, a kereslet növekedésére, egyszerűbb és átláthatóbb adózásra, a bürokrácia leépítésére – mindarra tehát, amit Matolcsy, nemzetgazdasági miniszterként, elmulasztott megtenni – lenne szükség ahhoz, hogy a hitelezés érdemben fellendüljön, és az ország növekedési pályára álljon.

A harmadik tanulság a monetáris politikára vonatkozik. Matolcsy csomagjának bejelentésére és az új vezetés lényegében folyamatos, szintén a hitelezést elősegíteni hivatott kamatcsökkentéseire nem dőlt össze a világ. Ha egy ország bajban van, akkor érdemes különféle utakon keresni megoldást. Főleg akkor, ha a nagyvilágban, Japántól az Egyesült Királyságig, számos helyen alkalmazzák a nem-szokványos monetáris politikai eszközöket a válságkezelésben. Az unortodoxia önmagában nem lehet szitokszó, s azért mert a kormány nálunk a saját dilettantizmusát keresztelte el így, még érdemes kipróbálni a máshol már működő, nem szokványos módszereket. Az előző jegybanki vezetés ebben talán túl óvatos volt. Persze még nincs miért ünnepelnünk, de az már önmagában jó hír, hogy a Matolcsy-féle jegybank piacbarát lépésekben keresi a kiutat.

Miért ne lehetne pár milliárd eurót a nemzetközileg is magas devizatartalék terhére a hitelezés ösztönzésére fordítani? Miért kell várni a kamatcsökkentéssel, ha az infláció most éppen sok évtizedes mélyponton van, miközben a gazdaság szomjúhozza az olcsóbb hiteleket?

Szomorú látni, hogy Patai Mihálynak, a Bankszövetség elnökének óvatos derűlátását most megalkuvásnak, sőt, árulásnak tekintik ugyanazok, akik hangosan ünnepelték, amikor határozottan szembe szállt a gazdasági miniszter Matolcsy bankellenes lépéseivel. Patai - pozíciójának megfelelően - most nem tett mást, mint üdvözölte, hogy Matolcsy új posztján végre nem piacellenes intézkedésekben látja a megoldást, hanem a hitelezést akarja felpörgetni. A kurucoskodó „fejjel a falnak” és a „pápábbak akarunk lenni a pápánál” mentalitás között kellene megtalálni a helyes utat a monetáris politikában. És persze nemcsak ott.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fodorgabor.blog.hu/api/trackback/id/tr255261176

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Matolcsy új csomagjáról liberális szemmel 2013.05.02. 11:52:01

Tudom, hogy sokan meg fognak lepődni, de most jót (is) fogok írni Matolcsy Györgyről.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szentpeter 2013.05.02. 13:08:52

Támogatom ezt a fajta politizálást Gábor, de gyanítom nem ezt várja tőled a baloldali összefogás...

Egy liberálisnak nem lehet alternatíva az MSZP, talán egy új baloldali tömörülés igen..

Gyurcsány, Bajnai liberális politikát hírdet, ott kell keresgélni, annak ellenére hogy Gyurcsány szitokszó, nem is véletlenül...

2013.05.02. 15:43:37

Azért azt gondolom a tűzoltás is elég energiát emésztett fel, nagyon kreatívnak sem sokan mertek lenni az utóbbi években. Ilyen szempontból talán nem késő ha most kezdenek neki az óvatos piacélénkítésnek, kérdés, mi lesz a hatása.
Persze én nem értek hozzá.

Fejesrob 2013.05.02. 15:45:20

Azért ez hihetetlen, hogy még egy Fodor sem lehet őszinte.

Nézd már meg a 2010-es állapotunkat. Csőd, amelyet az IMF hitellel sikerült elkerülni, de jól mutatja többek között az SZDSZ alkalmatlanságát is.

Illetve a mostani: IMF hitel nem kellett, az államháztartási hiány alacsony, 2013-bán növekedés is lesz.

A bankok iránti befektetőbarátsággal pedig oda jutottatok, hogy a fél ország át lett baszva a devizahitelével.
Teljesen igaza van Orbánnak, a termelő jellegű cégek jöhetnek, a többi maradjon otthon.

nusica 2013.05.02. 16:06:23

Gábor, ez szép volt és elvhű, Hut ab!

Pár kérdésem van.

- annyira természetes ez az erkölcsi alapon álló véleményed, hogy mivel magyarázod az összes többi ún. liberális ezzel ellentétes hozzáállását?

- mi a véleményed a híres liberális stiklikről, mint a lámpaernyőbotrány, a Császárné-ügy, a kavarásotok akörül, Kövér zsidózott-e a kongresszuson, a Mali-botrányszéria, Eörsi társáról, a Hanákné-ügyről stb.?

- az SzDSz, ha formálisan nem is, effektíve megszűnt. A liberálisok válláról mintha egy szörnyű súly szakadt volna le. Szóval: miért nem gyűlik össze újra a bölénycsapat? Ki akadályozza meg? A csúnyarossz Retkes Attila? Szabadai Viktor?...

nusica 2013.05.02. 16:10:36

@Fejesrob: igen, ez az IMF-ügy különösen siralmas. Az ország egy parányi, de annál hangosabb csoportocskája fennhangon buzdít bennünket IMF-hitelfelvéelre, miközben 1) nem tudhatjuk, nem tudhatják a feltételeit, 2) nincs rá szükségünk.

nusica 2013.05.02. 16:15:44

@Szentpeter: Gyurcsányt izzó parázsként ejtette el a politikai establishment. És tényleg aligha véletlenül.

Láttad a Hanussent? Szabó István kitűnő, történelemhamisító filmjében Hanussennek azért kell lakolnia, mert megalázott egy nácit. Ha Gyurcsány SEMMI EGYÉB gonoszságot nem tett volna mint Orbán megalázása, akkor is elkell tűnnie. Mert ez a magatartás embertelen, és ezt a társadalom hosszabb távon nem tolerálja - néha lassú az ébredés, de végül bekövetkezik az igazság pillanata.
Aki kiáll Gyurcsány mellett, maga is elveszett ember.

reszeg tengeresz 2013.05.02. 16:27:47

Te budos szar libsi zsido. Szamotokra az egyetlen program az lehet, hogy felakasztjatok magatokat mihamarabb!

pánpéter 2013.05.02. 16:29:30

"aligha lenne szükség ilyen eszközökre, ha a Fidesz-kormány az elmúlt két és fél évben befektetőbarát politikát folytatott volna."

Kedves Gábor!

Aligha estetek volna ki a parlamentből mint a takony, ha magyarországbarát politikát folytattatopk. volna...
Ráadásul, ha nem haragszol, gazdasági kérdésekben nem (sem) vagy hiteles. Amikor a te pártod csinálta Magyarországot, akkor éppen egekbe szökött az államadósság, és IMF hitel kellett, hogy ne legyen csőd. Köszi, de nem kér itt senki a tanéácsaidból...

s 2013.05.02. 16:37:23

gábor, te hülyébb lehetsz mint matolcsy. Nem szívesen mondom ezt, vállalok is vele valamekkora kockázatot, de tartom. Nem értesz te a pénzhez, jobb is, hogy nem vagytok döntő pozícióban.

A gazdaság NEM ETTŐL FOG MŰKÖDNI. Az MNB elnök matolcsy megpróbál az ellen tenni, amit az NGM vezető matolcsy elbaszott. A piaci várakozás pedig az, hogy matolcsy ugorjon bele egy kád kénsavba és oldódjon fel benne. Ez tenne most a legjobbat Magyarországnak.

legeslegujabbkor 2013.05.02. 16:43:23

Nem kellene gazdasági kérdésekről írnod. Az, hogy mi lesz az MNB-ből Matolcsy alatt az mindenki számára világos lesz pár hónap múlva. Én csak ezzel vitatkoznék most:
"Szomorú látni, hogy Patai Mihálynak, a Bankszövetség elnökének óvatos derűlátását most megalkuvásnak, sőt, árulásnak tekintik ugyanazok, akik hangosan ünnepelték, amikor határozottan szembe szállt a gazdasági miniszter Matolcsy bankellenes lépéseivel."
Patai soha nem szállt szembe senkivel. Tárgyalt és megállapodásokat kötött, amit ez az érdekes megoldásokat alkalmazó kormány felrúgott, ezért lemondott az elnöki tisztéről.

Piokkka 2013.05.02. 17:57:03

Gazdasági növekedéshez hitelesség kell, ahol két nap alatt lehet törvényt, adókat alkotni visszamenőleges hatállyal, két hét alatt egy egész iparágat ellehet tüntetni (vesztőgépek) ott senki ne várjon csodát.

HowAreYouOneAVetésün? 2013.05.02. 18:06:42

Meg lennék elégedve a poszt tartalmával, ha írója politológus lenne, (mint pl L.L)

Makkasz 2013.05.02. 18:49:12

Tévedés, a hitelcsomagra nem lesz kereslet sem. Legalábbis új pénz nem kerül kihelyezésre, új vállalkozások, új beruházások nem történnek majd.

A kereskedelmi bankok jelenlegi ügyfelei lecserélik a mai kedvezőtlenebb hiteleiket erre, így MNB és kereskedelmi bankok profitja csökken.

Miért gondolom ezt?

Egyszerű, a beruházások aránya egyre csökken, annak ellenére, hogy EU pénzek felhasználása (végre) meglódult. Tehát a beruházások valós csökkenése üzleti szférában még nagyobb. A kormány politikája miatt egyedi maffiamegállapodással nem rendelkező cégek elhagyják az országot, nem jönnek ide, leépítenek (képzeljük el EON, ELMÜ vezetésben kik fognak beruházásokra szavazni?) vagy hagyják elamortizálódni vagyonukat.

Tételezzük fel, hogy van az az alacsony tőkeköltség, hogy valaki egy banánköztársaságban akarjon befektetni (Moon nem a profit, hanem maga a befektetett pénz is veszélyben van).

Így az olcsó tőke biztosítása érthető lenne ha közben nem az áfa szabályok megváltoztatása által a gazdaságból kivont pénz, vagy az állami késedelmes fizetések álatal kivont pénz nem lenne nagyságrenddel nagyobb mint a kínált olcsó hitel (magyarán, az államot hitelezik cégeken keresztül).

Azon sem lennék meglepődve, ha valamilyen módon ismerős üzleti kört találnának meg a hitelek.

Összességében pénzkidobásnak tartom a hitelprogramot.

Más, értelmes, befektetés ösztönző intézkedésekkel nem kéne bankoknak lemondani a pfofittal történő hitelezésről, a cégeknek is nagyobb esélyük lenne profitot termelni.

Az pozitív meglepetés, hogy nagy baromságot eddig nem csinált Matolcsy, és hogy próbálkozik.

Makkasz 2013.05.02. 18:51:08

@Piokkka: Pontosan, ilyen helyen nincs kereslet a tőkére.

Különben feltünt valakinek, hogy milyen öröm volt hogy lakosság, hazai vevők hitelezik az államot, megvették az államkötvényeket?

Valóban nagy öröm, ha reálgazdaságban senki nem bízik, nem oda teszi a pénzét, állam drágán használja, miközben olcsón hitelezni próbál.

Ez az okos biznic.

Makkasz 2013.05.02. 19:02:28

@pánpéter: Szerintem pont jókor osztod ki, mikor egy kvázi objektív posztt írt. Nem szabad véleményt nyílvánítania sem?

Azért 3000 mrd ellopása után felcsökkent államadóssággal (ugye pont 10%-al kellett volna csökkeni az adósságnak ha semmit nem tesz fidesz, csak erre fordítja az einstandolt nyugdíjat) nem lehet dicsekedni,

Az ország eladósodása 2000-től kezdődött, de Kádártól sem örököltünk egy adósságmentes országot.

Mindenesetre elbaszott gazdaságpolitikát folytatott Gyurcsány kormány, és posztolónak ebben nem sok szerepe volt, ha figyelted SZDSZ történéseit, nem igazán rajta múlt. Mindegy.

Ne felejtsük el, hogy fidesz hogyan akadályozta meg a tandíj és vizitdíjat.

Az adósság nem csak a 3000 mrd ellopása, hanem a 80%-os adóék, kizsigerelt és elszegényedő polgárok mellett is sikerült.

A kormányzati ciklus végén, szembe kell nézni mi történt. Az elmúltnyolcévezés meg a csak még négy év bizalmat nem elég.

Ezt egyébként fidesz is jól látja, nem véletlenül folytat reaktív politikát, elégedetlenségtől megriadva, diákokkal szembenézve feladta a választási regisztrációt, később a hallgatói szerződést is felpuhította. A hülyeség ellensúlyozására, a már tarsolyban lévő rezsicsökkentés egy részét előrehozták.

Kiváncsi vagyok, ha rendkívüli kormányerőfeszítésekkel (lásd egy paragrafus átírása a közszolgáltatásokról) lesz még rezsicsökkentsé, hogy magyarázzák meg, miért nem volt korábban? Mert a választásra kellett, csak egy kicsit adtunk a szégyenteljes, alkotmányellenes regisztráció próbálkozásunkért.... Ez legalább őszinte beszéd lenne.

Szóval 3 év után, rengeteg károkozás után, 500.000 emigráns után, menekülő tőke után, következő genereciók még jobban való megterhelése után, 0 eredménnyel elmúltnyolcévezni. Ez már nem is felháborító, csak szánalmas.

Makkasz 2013.05.02. 19:22:53

@Fejesrob: lol
Ne haragudj, mik azok a termelő jellegű cégek?
Apple termelő? Microsoft termelő?
Hogy lehet ekkora baromságot csont nélkül benyelni és visszaböfögni?

Állam rengeteg pénzt kivont a gazdaságból (áfa, késedelmes fizetések, hazai államkötvény eladások), 80%-os az adóék, a győztes vállalkozásokat a politika határozza meg.

Ezek után olcsó hitellel élénkít.

Ezek a hitelek, baráti (védelmi pénzt rendben fizető) bankokon keresztül baráti vállalkozások jelenlegi kedvezőtlenebb hiteleinek kiváltására fog fordítódni.

Az, hogy Moon a beruházás lassan lenullázódik, aligha a magas tőkeköltég miatt van. Egyszerűen ahol a politika mondja meg ki nyer, ki nyithat üzletet, kinek mennyi profitja lehet, onnét jobb ha menekül ki merre lát.

Ráadásul időnként megjelennek a behajtó emberek "stratégiai" megállapodást kötni.

Ne haragudj, szkeptikus vagyok.

A termelő vállalkozást meg ne nyeld be így, figyelj, nincs jelentése. Magyarországnak az a vállakozás jó, amelyik profitot termel, adózik, lehetőleg exportál, beruház, növekszik, munkahelyet teremt.

Az a rossz amelyik elmegy, bezár, becsődöl, nem adózik, adósságot hagy, elbocsát.

A többi csak rizsa.

vakapad 2013.05.02. 19:37:08

@Makkasz:

Mint már többször megírtam, a Gyurcsány kormány "elbaszott gazdaságpolitikájáról" csak az őszödi beszédből tetszhettek értesülni, ugyanis a számok szerint a világválság előestéjén (2008. augusztus) az államadósság 65 % volt. a várható hiány 3 %, a GDP 8 %-kal nagyobb, mint most, volt 13. havi fizetés meg nyugdíj, a CHF 160 HUF-ot ért, és persze nem voltunk bóvli kategóriában. Természetesen, ha a világválság kitörését is a Gyurcsány kormánynak tetszenek betudni (ahogy a magyar nép 98 %-a szintén), az más.

Erre általában azt szokták írni, hogy igendeakkoris.
Most se várok mást.

Makkasz 2013.05.02. 19:45:56

@vakapad: Szerintem itt kár vitát nyitni. Számaidat elhiszem.

Had említsem meg, hogy a válság beköszöntekor azonnali IMF segítség nélkül becsődöl az ország. Visegrádi országok közt Szlovénia után mindenben legjobbak voltunk 2000-ben, mára utolsó helyre leküzdöttük magunkat. Gyurcsány nem tudott semmilyen reformot végrehajtani. Ez és a társadalmi elégedetlenség sem volt elég neki hogy lemondjon, megmentse pártját a 2010 es totális vereségtől, széteséstől, esetleg másnak esélyt adva.

Ez bizony kudarcos. Ha MSZP beolvad, megszűnik, perifériára szorul, nagyban Gyurcsánynak köszönheti. Nem mintha ezt sajnálnám, részemről érdem.

Azért ezt merem elbaszott politikának, gazdaságpolitikának nevezni.

Próbállak megnyugtatni, fidesz gazdaságpolitikája legalább olyan rossz, fő baja hogy kommunista. Gyurcsányé is rossz, baja hogy enyhébben, de kommunista.

Amíg valaki más teljesítményének szétosztásából akar politikai tőkét kovácsolni, az ország süllyedni fog, egyre gyorsabban.

Ezért is jöttem el.

Piokkka 2013.05.02. 20:45:58

@vakapad: "volt 13. havi fizetés meg nyugdíj" Sajnos ez hitelből volt, igaz igért valaki 14.havit is csak nem jut eszembe a neve.

vakapad 2013.05.02. 20:55:24

@Piokkka:

Mint írtam, a hitelállományunk 65 % volt. Azaz tellett a 13. havikra.

vakapad 2013.05.02. 21:13:19

@Makkasz:

1./ Gyurcsány (nagyrészt a frakciót leteremtő, belső használatra készült őszödi beszédnek köszönhetően) tudott megszorítást is végrehajtani, meg a kezdeti reformlépéseket is megszavaztatni. Az MSZP-vel is, pedig az nem könnyű. A szociális népszavazás utóbbiakat valóban elsöpörte (te, a megnyilvánulásaidból ítélve nyilván a reformok mellett szavaztál, csak kevesen voltunk), és ebből egy sokkal nagyobb baj következett: a népszavazás eredménye a befektetőknek azt üzente, hogy Magyarországon a kormány tehetetlen, és ha baj van, jobb lesz innen elhúzni, esetleg a londoni biztonságos irodából a forintesésre spekulálni, mikor a többiek éppen elhúznak. Ennek eredménye lett az akkori helyzet, amelyet viszont sikeresen visszavertek.

2./ A visegrádi országoknak nem tagja Szlovénia, Csehország viszont igen, és ők, sajna, szintén előttünk voltak a keleti tömb országait tekintve. És hogy a "2000-es" (mai szóhasználattal élve) éltanuló jellegünket hogyan vesztettük el, arról majd a további két hozzászólásomban. Azért kettő, mert hosszú.

Gyurcsányról meg azt gondolsz, amit akarsz.

vakapad 2013.05.02. 21:14:56

Mikor Bokros jól elinflálta a forintot, és ezzel olcsóvá tette a magyar munkaerőt, megindult a tőkebeáramlás az országba. Egyre-másra létesültek a termelőüzemek, többek között vidéken is (ott főleg könnyűipar, varrodák, bútorüzemek, cipőkészítő üzemek, de kisebb műhelyek is), ami azért volt fontos, mert a 25 – 30 % vidéken élő, jórészt képzetlen népességet a munkaerőben ennek a negyedét-ötödét igénylő mezőgazdaság nem tudta eltartani (ma se tudja). Magyarországnak saját tőkéje, technológiája és főként a világpiacon eladható(!) terméke nem volt (ma sincs), de azt szívesen hozták a németek meg az osztrákok, végül is európai ország, nincs messze, infrastruktúrája is elfogadható, a munkaerő olcsó (thanksgiving for Bokros), a képzettség meg annyira ezekhez a kisüzemekhez nem volt szükséges.

Aztán jött a Tocsik ügy, és a nagyon utált Bokros érával súlyosbítva ezt már Horn se bírta politikailag. Így aztán megbukott, Orbánék meg beleültek a készbe. Két évig nem csináltak semmit, csak vitették magukat a langy hullámokkal, de aztán valaki a homlokára csapott, hogy ebből így nem lesz világraszóló siker (amelyet azért minden kormányzat szomjúhozik), mert a 4 – 5 % körüli éves GDP növekedéssel nem érjük be belátható időn belül napéldául Ausztriát. Ahhoz 7 – 8 % kellene. Évente. Ki is találták, hogy pénzt kell önteni a nép közé (sajnos, ma sem tudnak többet ennél, csak a célcsoport változott), azzal meglódul a kereslet, a pékek tíz zsemle helyett tizenkettőt fognak sütni, éít, éít, heuréka. Igen ám, de önteni való pénz nem volt (az sohasincs), fenti okból kitalálták, hogy majd jól megemelik a minimálbért, azt ugyanis nem az államnak kell fizetni, hanem a cégeknek. Örült az állam (több adóbevétel, több fogyasztás, nagyobb GDP, és mivel a GDP arányos államadósság egy hányados, még az is csökkent kisujjmozdítás nélkül), valamint örültek a munkavállalók (több pénz állt a házhoz). Egy darabig. Aztán a kis könnyűipari cégek a megnőtt munkaerő költség miatt úgy elmentek innen, mint a sicc. Ez az elmenés már Medgyessy korában történt, mert a gépleszerelés, végkifizetések, adminisztráció nem megy egyik napról a másikra, kapott is a kormány a Parlamentben a FIDESZ-től, hogy Medgyessyék(!!!) elüldözik innen a cégeket. Mára a magyar könnyűipar gyakorlatilag megszűnt, a kb. 130.000 képzetlen munkavállalót azóta az adózóknak kell eltartani, mégpedig családostul. Az addig kétszámjegyű ipari növekedés 2003. környékén drasztikusan visszaesett, az ország munkaerő olcsóságból következő versenyképessége pedig zuhant: a tőke elkezdett napéldául sokkal inkább Szlovákiába menni (az akkoriban jóval olcsóbb volt). Ezt is fel szokták róni az elmúlt nyolc évnek, pedig semmi köze hozzá, viszont jól rá lehet fogni, mert az okok és az időtényező az átlagpolgárnak nem jelent semmit, hiszen egyik hatását se ismeri.

vakapad 2013.05.02. 21:15:35

Amit Medgyessy Orbánéktól örökölt, az néhány szakma kiürülése, mégpedig a közszolgálatban. A megnövekedett minimálbér a többi piaci bért is megnyomta (az állami szektort persze nem), és a tanítók, tanárok, nővérek tömegesen hagyták ott az iskolákat meg a kórházakat a több pénzért. Medgyessy úgy gondolta, a közszolgálati béreket megemeli, és ad 13. havi nyugdíjat, ezzel az egyensúly a reálszféra, a közszolgálati szféra és a nyugdíjszféra között újra létrejön, aztán bokrosi mintára megint elinflálja a forintot, és Orbánék közgazdasági ámokfutása máris korrigálva van (akkoriban még nem lett volna probléma elinflálni, lévén, devizahitelesből elég kevés). A terv lángelmés volt, csak az időzített bombával nem számolt. Az időzített bombát Járainak hívták, és Orbán örökségeként ült az MNB elnöki székében. Hát ő aztán „küzdött az infláció ellen” (meg is kapta a jutalmát érte már előre az első Orbán kormány által megszavazott horribilis fizetéssel, utána meg a Lex Járai formájában, plusz a jelen magas pozícióba ültetéssel). 12 %-os kamat, 230 forintos euró, Járai győzött, László Csabáék vesztettek, pluszként az ország is, mert akkora kár érte, mint ilyen rövid idő alatt még soha. A könnyűipari cégek naná, hogy nem jöttek vissza, az import olcsó lett, a pénz ment ki az országból, a nem minimálbéres multijaink exportbevétele pedig az erős forint miatt csökkent, és így GDP növekedéssel nem tudtuk kinőni azt a közszolgálati béremelést, amit Medgyessy vezetett be. Fentiek miatt szidják ma a közgazdászok szegény Medgyessyt, pedig nem csak ő, hanem elsősorban Járai volt az, aki az akkor Magyarországot sújtó, nem kicsi gazdasági kárért felelős. Hogy kinek a biztatására, az ismert, hogy tudatosan-e, az némileg bizonytalan (mivel Járai feltehetően nem ostoba, a helyzet még szomorúbbnak látszik).

Következett azonban Orbánék áldásos tevékenységéből még valami. Mégpedig egy nagyon keserves esemény: Magyarország túlfogyasztóvá vált (a termeléshez képest a jövedelmek előreszaladtak), és ezt valakinek helyre kellett állítani, mert a hitelfelvétel nem folytatódhatott a végtelenségig. Az Orbán-féle gazdasági saller hatásain Medgyessy csak rontott, helyrehozni Járai miatt nem tudta, maradt Gyurcsány. Ha akarta, ha nem. Megjegyzendő, hogy a túlfogyasztás visszafogása igenigen kellemetlen feladat (megszorítások, addig ingyenes szolgáltatások részbeni fizetőssé tétele, stb.), pláne, ha a nép nem tudja, hogy a helyrehozó nem azonos az elkövetővel. Mert nem tudja ám!

Na de az már egy másik történet.

Makkasz 2013.05.02. 21:31:46

@vakapad:
Gyurcsányról, Kókáról azt gondolom a hatalomban maradás fontosabb volt nekik mint az ország helyzete (lásd tehetetlenség), vagy pártjuk jövője (meg is van az eredménye).

A reformokkal nem értettem egyet, mert maradt a kommunizmus, a kenés. Lásd 300 Ft-os vizitdíj. Vagy csinálok többiztosítós rendszert, magántőkét is bevonva, közben állam által szedett tb-t lecsökkentve, egyénekre bízva a döntést, vagy nem. A félszívű, fizess 300 Ft-ot, de még járulékot is emelek megoldás a legrosszabb. Tehát elleneztem, de nem azért mert pénzbe került, hanem mert sehová sem vezetett, az összeg meg megalázóan kicsi volt. Orvos barátom mondta, nem jártak le idős betegek csak azért hogy panaszkodjanak, ez javította az eü hatékonyságát. Ez igaz lehet.

Ugyanakkor a népszavazás egy undorító populista faszság volt, azzal sem értettem egyet (milyen szánalmas volt a mostani tandíjkezdeményezés, a korábbi megfúrása után, pedig versenyképes felsőoktatás, felelős diákok nem lesznek tandíj nélkül, de ezt már részletesen korábban leírtam).

Nem tudtam hogy Szlovénia nem visegrádi, mindig tanul az ember, a lényegen nem változtat, a gulyáskommunizmus jólétéből indulva, a pazarló ugyanakkor tőkét vonzó privatizáció utáni egyik legerősebb gazdaságból tökutolsó lett. teszem hozzá mindig a multat nézzük, tényadatokat, közben a jövő még rosszabbat mutat, növekvő adósságot, még csökkenő beruházást, KSH által kihamisított közmunkás létszámot, növekvő munkanélküliséget.

Egyébként Gyurcsány, Kóka, Orbán nem különbözik abban, hogy csak a LOPÁS, a minél több pénz megszerzése saját oligarchacsoport számára motiválja őket.

Mindez polgárok rovására, akik elhiszik, szükségük van a kormány segítségére (lásd rezsicsökkentés népszerűség növelése), és hogy csak küszködve, hónapról-hónapra lehet élni.

NEM, ha kicsi az állam nem pazarol, nem akar mindent megoldani (mai 5-e), akkor 700.000 Ft nettót kereshet egy postás vagy tanítónő, 160 Ft egy l benzin (mesterségesen magas áron republikánusok szerint), 7% az áfa.

Nézz meg egy amerikai filmet, nem gondoltam bele, pedig tényleg így van.

A feudalista-kommunista-populista politika, paternalizmus és szervilitás (70 éves kommunista kultúra) nem fogja hagyni hogy a kiszolgáltatottság változzon, a politikai elitnek és az egyszerű embernek is ez az érdeke.

Érdeke, lelkiismerete, pénze csak az egyénnek van, az államnak egyik sincs. Aki mást állít hazudik, csaló.

Várom elemzésedet, hogy süllyedtünk idáig.

nusica 2013.05.03. 23:57:09

A 300 ügyében ismét Gyurcsány volt a legdemagógabb, mikor bejelentette, a Fidesz 300 Ft-ért árulta el az országot. Úgy informálták volna, hogy az átala erőltetett rendszerben ÖSSZESEN egy embernek kell fizetnie és egyszer életében? :o
Persze nem a nagyságával volt a baj, hanem a beszedés igazi szocialista, becsuánföldi primitivitásával.

nusica 2013.05.04. 00:01:21

Szerintem kár, hogy Gábor az életben is pont olyan aluszékony, mint a fényképein. A saját blogját sem látogatja. Hgy tud elvezetni egy pártot? Az SzDSz élén is éppen ez volt a baj vele. Most megalakította ezt az izét, mindenki feszülten várta, most mi lesz, de ő nyugovóra tért, az égvilágon semmi nem történt. Bokros legalább felszippantotta azt a két bősz őskomcsit (Pusztai Erzsébet és Pálfy Gennyes István). Gábor, nálatok van már két tag egyáltalán? :(

nusica 2013.05.05. 00:02:55

Gábor, neked jobban megfelelne a twitterezés, mint a blog. Becsicseregsz valami, mint Deutsch barátod, és annyi, nincs vele több gond, még terjesztik is Kamcsatkától a Fokföldig.

nusica 2013.05.09. 00:06:50

Szundítasz, pártelnök?
vissza az oldal tetejére
süti beállítások módosítása